درمان پارگی تاندون زانو بدون جراحی

پارگی تاندون زانو یکی از شایع ترین آسیب‌ دیدگی زانو بوده که منجر به از بین رفتن عملکرد زانو می شود. درمان‌ های جراحی یک روش قطعی بوده اما روش‌ های غیرجراحی نیز به روند بهبودی این عارضه کمک بسیار زیادی می کند. درمان پارگی تاندون زانو بدون جراحی شامل فیزیوتراپی، استفاده از دارو و تمرینات تقویتی می باشد. البته روش هایی مانند طب سوزنی و درمان با امواج شوک نیز به عنوان گزینه‌ های مکمل شناخته شده است. با ما همراه باشید زیرا در این مقاله به بررسی روشهای درمانی غیر جراحی پارگی تاندون زانو می پردازیم.

درمان پارگی تاندون زانو بدون جراحی

پارگی تاندون زانو چیست؟

پارگی تاندون زانو به آسیب دیدگی یکی از تاندون‌ های ناحیه زانو گفته می شود. معمولا این عارضه به دلیل فعالیت‌ های ورزشی شدید، سقوط یا حرکات ناگهانی در سنین مختلف بوجود می آید. پارگی تاندون زانو منجر به درد شدید ، تورم و کاهش دامنه حرکتی زانو می شود.

درمان پارگی تاندون زانو بدون جراحی

لازم به ذکر است جهت درمان پارگی تاندون زانو دو روش جراحی و غیرجراحی وجود دارد. معمولا روش غیرجراحی برای درمان پارگی جزئی تاندون زانو مورد استفاده قرار می گیرد. البته بهتر است با بهترین متخصص ارتوپد تهران مشورت کنید تا بهترین روش درمان را برای شما عزیزان تعیین نماید.

استراحت

استراحت یکی از اولین و مهمترین درمان پارگی تاندون زانو بدون جراحی است. کاهش فعالیت‌ های فیزیکی که منجر به فشار زانو می شود و پرهیز از حرکات تکراری در کاهش درد و جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر نقش بسزایی دارد. به همین دلیل حداقل به مدت 3 الی 6 هفته استراحت کافی و بدون حرکت داشته باشید. لازم به ذکر است در مدت زمان بهبودی جهت جلوگیری از فشار وزن ، میتوانید از عصا یا واکر استفاده نمایید.

استفاده از کمپرس سرد

یکی دیگر از روشهای درمان غیر جراحی پارگی تاندون زانو استفاده از کمپرس یخ است. استفاده از کمپرس یخ بر روی ناحیه زانو منجر به کاهش درد و تورم می گردد. بنابراین از کمپرس یخ حداقل چند بار در روز به مدت 15 تا 20 دقیقه استفاده نمایید.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از موثرترین و بهترین روشهای درمان غیر جراحی پارگی تاندون زانو است. در صورتی که درد و تورم زانو درمان شود، پزشک جلسات فیزیوتراپی را تجویز می کند. جالب است بدانید برنامه های فیزیوتراپی شامل تمرینات خاص برای تقویت عضلات زانو ، تمریناتی جهت بهبود انعطاف پذیری زانو و استفاده از درمان های دستی و ماساژ است.

بالا آوردن زانو

یکی از روشهای موثر در درمان این عارضه، بالا آوردن زانو برای کاهش ورم و بهبود وضعیت زانو است. هنگامی که در حال استراحت هستید، پای خود را بالاتر از سطح قلب قرار دهید. جالب است بدانید این حرکت در بهبود جریان خون و کاهش احتباس مایعات در ناحیه آسیب‌ دیده نقش بسیار مهمی دارد.


نکته: لازم به ذکر است این روش را در کنار سایر روشهای درمانی اعم از استفاده از کمپرس یخ و فیزیوتراپی انجام دهید تا نتایج فوق العاده ای را دریافت کنید.

استفاده از دارو

داروهای غیراستروئیدی و ضد التهاب مانند ایبوپروفن و ناپروکسن برای کاهش درد و تورم بسیار مفید است. لازم به ذکر است میزان دوز و مدت زمان مصرف داروها بسیار مهم بوده به همین دلیل با مشورت و تجویز پزشک از این داروها استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: آرتروز زانو چیست؟

لیزرتراپی

لیزرتراپی یکی از روش‌ های نوین و غیر تهاجمی برای درمان پارگی تاندون زانو بدون جراحی است. در این روش با استفاده از لیزرهای کم توان و فوتون ، انرژی نوری به بافت آسیب دیده زانو منتقل می شود و آنها را تحریک می کند. انرژی لیزر منجر به بهبود جریان خون ، اکسیژن رسانی ، تسریع روند بهبودی و کاهش درد زانو می گردد.

اوزون تراپی

پارگی تاندون زانو

اوزون‌ تراپی یکی از روشهای جدید و غیر تهاجمی در درمان پارگی تاندون زانو بدون جراحی است. در این روش از گاز اوزون (O₃) جهت تسریع روند بهبودی و تسکین درد استفاده می نمایند. گاز اوزون با استفاده از دستگاه‌ های مخصوص به ناحیه آسیب‌ دیده تزریق می شود یا به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد.
نکته: لازم به ذکر است این روش ممکن است برای تمامی افراد مناسب نباشد ، به همین دلیل با پزشک متخصص ارتوپد مشورت کنید تا ابتدا وضعیت جسمانی شما عزیزان بررسی نماید.

تزریق PRP

در روش تزریق PRP، ترکیب پلاسمای غنی از پلاکت در ناحیه آسیب‌ دیده تزریق می کنند. این فرآیند شامل ترکیبی از PRP و ماده بی‌ حس‌ کننده موضعی بوده که به طور مستقیم به بافت های ملتهب وارد می‌ شود. بعد از تزریق بنا به دلایلی اعم از تحریک بافت و آغاز فرآیند ترمیم ممکن است به مدت چند هفته احساس درد و ناراحتی داشته باشید که این موضوع اصلا نگران کننده نبوده زیرا در نهایت منجر به کاهش درد و التهاب می شود.

استفاده از زانوبند

استفاده از زانوبند طبی مخصوص یکی از روش های خانگی درمان این عارضه است. زانوبند باعث می شود که زانو در حالت صاف و بی حرکت قرار گیرد و تاندون بازسازی و ترمیم شود. لازم به ذکر است استفاده منظم از زانوبند ، منجر به تسریع روند بهبود می شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *