انواع درمان های روتاتورکاف

درمان پارگی های تاندون شانه یا روتاتورکاف

درمان پارگی های تاندون شانه برای افراد مبتلا به این مشکل، یک مسئله چالش برانگیز است. عوامل مختلفی بر روند و شیوه درمان پارگی روتاتورکاف موثرند که با توجه به شرایط بیمار توسط متخصص ارتوپد و جراح شانه تصمیم گیری می شوند. در این مقاله قصد داریم تا مفید ترین اطلاعات در خصوص درمان پارگی های تاندون شانه یا روتاتور کاف را به شما ارائه کنیم.

روش های درمان پارگی روتاتورکاف

آیا درمان پارگی تاندون روتاتورکاف امکان پذیر است؟

بعد از آن که علائم پارگی تاندون روتاتورکاف را مشاهده کردید، باید برای تشخیص و درمان اقدام کنید. به طور کلی درمان انواع پارگی های تاندون شانه یا روتاتور کاف امکان‌پذیر است. این درمان بستگی به شدت و نوع پارگی دارد. در مواردی که شدن آسیب دیدگی کمتر است، درمان ممکن است شامل استراحت، فیزیوتراپی، و تمرینات تقویتی باشد. اما در موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. همچنین، پس از جراحی، فیزیوتراپی و تمرینات توانبخشی نیز برای بازگشت به فعالیت‌های روزمره ورزشی بسیار مهم است. اما در هر صورت، برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، مهم است که با پزشک متخصص مشورت کنید.

روش های ترمیم پارگی تاندون شانه یا روتاتورکاف

برای ترمیم پارگی تاندونهای شانه یا روتاتور کاف، روش‌های مختلفی وجود دارد. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

ترمیم روتاتور کاف با جراحی

در موارد شدید پارگی تاندون، انجام جراحی شانه برای درمان الزامی است. در این روش، پزشک باز کرده و تاندون را دوباره به استخوان اتصال می‌دهد. پس از عمل جراحی، فیزیوتراپی نیز معمولاً توصیه می‌شود.

ترمیم روتاتورکاف با آرتروسکوپ

این تکنیک کم‌تهاجمی شامل انجام چندین برش کوچک در اطراف شانه می‌شود. یک دوربین کوچک به نام آرتروسکوپ از یکی از برش‌ها وارد می‌شود که به جراح امکان دیدن تاندون یا روتاتور کاف پارگی‌خورده را در مانیتور می‌دهد. ابزارهای جراحی تخصصی سپس از برش‌های دیگر برای تعمیر بافت آسیب‌دیده استفاده می‌شود. ترمیم آرتروسکوپی معمولاً منجر به جایگذاری‌های کوچکتر، کمتر درد و بهبود سریعتر نسبت به ترمیم باز می‌شود.

بیشتر بخوانید: آرتروسکوپی شانه

درمان غیرجراحی

در برخی موارد کوچک‌تر پارگی تاندون، ممکن است نیازی به جراحی نباشد. در این صورت، استفاده از روش‌های غیرجراحی مانند استراحت، فیزیوتراپی، تزریقات کورتیزون یا پروتئین‌های رشدی می‌تواند بهبود بخشیده و تاندون را ترمیم کند. برای این منظور مشاهده ویدیوهای ورزش ها و تمرینات برای بیماران دچار سندروم ایمچینجمنت و پارگی های ناقص روتاتورکاف می تواند در این مسیر به شما کمک کند.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

استفاده از تزریق PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) برای ترمیم پارگی روتاتور کاف یکی از روش‌های درمانی است که در برخی موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، پلاسمای خون بیمار (که حاوی پلاکت‌های غنی به فاکتورهای رشد است) جدا شده و به نقطه ترمیم پارگی تاندون های روتاتورکاف تزریق می‌شود. این فاکتورهای رشد می‌توانند فرآیند ترمیم بافت را تسریع کرده و بهبود درمانی را تسهیل کنند. با این حال، تزریق PRP ممکن است برای همه موارد مناسب نباشد و تصمیم در مورد استفاده از آن باید توسط پزشک متخصص گرفته شود و با شرایط فردی بیمار مطابقت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: پی آر پی چگونه تهیه می شود؟

آیا پارگی های ناقص تاندون های روتاتورکاف خود به خود ترمیم می شوند؟

از معروف ترین مطالعات، می توان به مطالعه ژاپنی ها در سال 1994 میلادی اشاره کرد که در یک بررسی دوساله به این نتیجه رسیدند که تقریبا تمام تاندون های روتاتورکاف که به صورت ناقص پاره شده اند در نهایت تبدیل به یک پارگی کامل می شوند.

در مورد پیشرفت پارگی که با چه سرعتی پیش می رود؟ مطالعات نشان داده است که بستگی به ضخامت مقدار پارگی تاندون دارد. اگر پارگی تاندون بیمار کمتر از 50 درصد محل اتصال تاندون به استخوان باشد، معمولا در طی 5 سال آینده در 14 درصد بیماران تبدیل به پارگی کامل نسبتا بزرگی می شود.

اگر پارگی بیش از 50 درصد محل اتصال تاندون به استخوان باشد. در 5 سال آینده بین 55 و در برخی از مطالعات تا 70 درصد شانس داده اند که این پارگی می تواند تبدیل به پارگی کامل و نسبتا بزرگ شود.

بیشتر بخوانید: درمان پارگی های ناقص روتاتورکاف

برای درمان پارگی تاندون روتاتورکاف به چه کسی مراجعه کنیم؟

برای درمان پارگی تاندون روتاتور کاف، مراجعه به جراح ارتوپد، به ویژه جراح متخصص شانه توصیه می شود.

جراح شانه شدت پارگی را ارزیابی، برنامه درمانی مناسب را تعیین و شما را در روند بهبودی راهنمایی می کند. هنگام انتخاب فوق تخصص جراحی شانه، توصیه می شود که تجربه، صلاحیت و تخصص پزشک در نظر گرفته شود. متخصص با سابقه و با تجربه در درمان پارگی روتاتور کاف می تواند در روند درمان نقش غیر قابل انکاری ایفا کند. دکتر حمیدرضا اصلانی فوق تخصص آرتروسکوپی شانه از آمریکا به عنوان بهترین جراح شانه با سابقه طولانی در درمان آسیب های شانه هستند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *